Datum publicatie: 19 februari 2019

Professionals aan zet: actieonderzoek in Groningse gemeenten

Els Evenboer voert samen met een aantal gemeenten in de provincie Groningen actieonderzoek uit vanuit C4Youth 2.0. Maar wat is ‘actieonderzoek’ eigenlijk? En wat levert het op?

‘Klassiek’ onderzoek versus actieonderzoek

“’Klassiek’ onderzoek voelt voor mensen in de praktijk ver van hun bed. Actieonderzoek steekt heel anders in elkaar, omdat daarbij niet de onderzoeker maar juist het team en de professionals aan zet zijn”, legt actieonderzoeker Els Evenboer uit in het interview dat gepubliceerd werd op de website van C4Youth 2.0. ‘Het is in actieonderzoek belangrijk dat de teams zich eigenaar voelen van de thema’s waar ze mee aan de slag gaan. Dit is nodig om met elkaar een verandering op gang te brengen.’

Lerend Transformeren

De Groningse actieonderzoeker is aangesloten bij het project Lerend Transformeren om ervaringen met andere actieonderzoekers uit te wisselen en van elkaar te leren. Vijftien aanbieders van hulp voor kinderen en jongeren hebben het afgelopen jaar actieonderzoek uitgevoerd, met als doel een verandering op gang te brengen in de organisatie. Het project is gefinancierd door ZonMw en wordt begeleid door TNO. Het Nederlands Jeugdinstituut en vijf academische werkplaatsen zijn betrokken bij dit project.

Benieuwd naar het actieonderzoek van Els Evenboer en naar Lerend Transformeren? Lees het interview hier en kom naar het slotsymposium van Lerend Transformeren op 8 april.